Nie
jestem nauczycielem ani psychologiem, więc trudno mi fachowo ocenić tę pozycję
wydawniczą. Z nauczycielstwem mam niewiele wspólnego – chyba, że zaliczycie do
tego rolę mamy, pomagającej w lekcjach swoim dzieciom. Jednak mimo iż zawód ten
jest mi całkiem obcy, z wielkim zainteresowaniem przeczytałam publikację wydaną
przez Oficynę Wydawniczą „Impuls” pt. „Rozwijanie poczucia własnej wartości
wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym” autorstwa Teresy Lewandowskiej – Kidoń
i Danuty Wosik – Kawala.
Kilka słów o autorkach.
Teresa
Lewandowska-Kidoń jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki i
Pedagogiki Specjalnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w
Warszawie. Autorka i współautorka książek „Drama w kształceniu pedagogicznym”,
„Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania
moczu”.
Danuta
Wosik-Kawala to doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki.
Jest autorką i współautorką wielu publikacji, m.in. „Korygowanie samooceny
uczniów gimnazjum”, „Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół
ponadgimnazjalnych”, „Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli”.
„Rozwijanie
poczucia własnej wartości u dzieci…” jest poradnikiem, skierowanym do
nauczycieli. Jednak zachęcam również rodziców, aby zapoznali się z jego
treścią. Publikacja ta pomoże im zrozumieć własne dzieci, przyjrzeć się sobie,
aby sprawdzić jakie błędy wychowawcze popełniają i w razie takiej potrzeby
zmienić złe metody na te dobre. „Rozwijanie poczucia własnej wartości u
dzieci…” może okazać się dla nich pomocna w dążeniu do tego, aby ich dzieci
czuły się szczęśliwe i bezpieczne, bo:
„Jeżeli dziecko dorasta w
sprzyjających warunkach środowiska rodzinnego, w atmosferze miłości, szacunku i
akceptacji, rośnie prawdopodobieństwo, że w przyszłości będzie znało poczucie
własnej wartości.”
Przecież to rodzice odgrywają największą rolę
w ukierunkowaniu psychiki własnego dziecka. Szkoła i nauczyciele mają w tym nam
tylko pomóc, a często jest tak, że dobry nauczyciel musi naprawiać nasze,
rodziców!, błędy. Dlatego też uważam, że „Rozwijanie poczucia własnej wartości
u dzieci…” powinna stać się lekturą obowiązkową dla każdego odpowiedzialnego
rodzica.
Czym się charakteryzuje poradnik napisany
przez panią Lewandowską – Kidoń i panią Wosik – Kowala? Otóż tym, że autorki
prostym językiem wyjaśniają jak ważne jest budowanie poczucia własnej wartości
u dzieci już od najmłodszych lat, jak ważna jest samoakceptacja,
odpowiedzialność za siebie oraz asertywność i integralność osobista. Rodzice
odgrywają w tym zadaniu ogromną rolę, gdyż:
„Ich codzienne
zachowania, to jak traktują poszczególnych członków rodziny, a także innych
ludzi, z którymi współpracują, wymagania stawiane dzieciom oraz ich
egzekwowanie, sposoby rozwiązywania konfliktów, umiejętność wspólnego spędzania
czasu, osiąganie cenionych wartości – to wszystko składa się na trwały i często
naśladowany przez dzieci wzór postępowania.”
„Rozwijanie poczucia własnej wartości u
dzieci…” jest podzielone na trzy rozdziały. Pierwszy z nich powinien być moim
zdaniem dedykowany rodzicom, gdyż z jego lektury wyniosą wiele cennych rad,
nauczą się postępować tak, aby być dobrym przykładem dla swoich dzieci oraz
dowiedzą się, jaki związek ma zachowanie dziecka z poczuciem własnej wartości.
Dwa kolejne rozdziały są przeznaczone dla
nauczycieli i opisują metodykę pracy z grupą oraz moduły, według których u
dzieci kształtuje się poczucie własnej wartości.
W publikacji znajdziemy aż trzydzieści
scenariuszy lekcji dla nauczycieli, pracujących z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
Każdy ze scenariuszy ma szczegółowo określony temat i cele, które zostaną
osiągnięte po jego zastosowaniu oraz dokładny przebieg zajęć. Autorki proponują
również dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może zastosować, pracując nad
danym modułem, a do aneksu dołączają szablony, które będą przydatne
nauczycielom w czasie zajęć.
Podsumowując, „Rozwijanie poczucia własnej
wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym” jest doskonałym poradnikiem dla
nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz dobrym źródłem informacji dla
rodziców. Polecam więc tę publikację zarówno nauczycielom jak i rodzicom.
Moja ocena: 5/6
Autor: Teresa
Lewandowska-Kidoń, Danuta Wosik-Kawala
Gatunek: Poradnik dla
nauczycieli
Wydawnictwo: Impuls
Ilość stron: 170
Data wydania: 2015
Nr ISBN: 978-83-7850-845-8
O, akurat kończę studia pedagogiczne, spec. ped. przedszkolna i dziękuję Ci za tę książkę! Bardzo mi się przyda! :))
OdpowiedzUsuńCieszę się, że mogłam pomóc :)
OdpowiedzUsuń