środa, 6 stycznia 2016

# 36 „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym” – Teresa Lewandowska – Kidoń, Dorota Wosik – Kawala



Nie jestem nauczycielem ani psychologiem, więc trudno mi fachowo ocenić tę pozycję wydawniczą. Z nauczycielstwem mam niewiele wspólnego – chyba, że zaliczycie do tego rolę mamy, pomagającej w lekcjach swoim dzieciom. Jednak mimo iż zawód ten jest mi całkiem obcy, z wielkim zainteresowaniem przeczytałam publikację wydaną przez Oficynę Wydawniczą „Impuls” pt. „Rozwijanie poczucia własnej wartości wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym” autorstwa Teresy Lewandowskiej – Kidoń i Danuty Wosik – Kawala.
Kilka słów o autorkach.
Teresa Lewandowska-Kidoń jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki i Pedagogiki Specjalnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie. Autorka i współautorka książek „Drama w kształceniu pedagogicznym”, „Style wychowania i postawy rodzicielskie wobec dzieci z zaburzeniami oddawania moczu”.

Danuta Wosik-Kawala to doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Jest autorką i współautorką wielu publikacji, m.in. „Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum”, „Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych”, „Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli”.
„Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci…” jest poradnikiem, skierowanym do nauczycieli. Jednak zachęcam również rodziców, aby zapoznali się z jego treścią. Publikacja ta pomoże im zrozumieć własne dzieci, przyjrzeć się sobie, aby sprawdzić jakie błędy wychowawcze popełniają i w razie takiej potrzeby zmienić złe metody na te dobre. „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci…” może okazać się dla nich pomocna w dążeniu do tego, aby ich dzieci czuły się szczęśliwe i bezpieczne, bo:

„Jeżeli dziecko dorasta w sprzyjających warunkach środowiska rodzinnego, w atmosferze miłości, szacunku i akceptacji, rośnie prawdopodobieństwo, że w przyszłości będzie znało poczucie własnej wartości.”

Przecież to rodzice odgrywają największą rolę w ukierunkowaniu psychiki własnego dziecka. Szkoła i nauczyciele mają w tym nam tylko pomóc, a często jest tak, że dobry nauczyciel musi naprawiać nasze, rodziców!, błędy. Dlatego też uważam, że „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci…” powinna stać się lekturą obowiązkową dla każdego odpowiedzialnego rodzica.
Czym się charakteryzuje poradnik napisany przez panią Lewandowską – Kidoń i panią Wosik – Kowala? Otóż tym, że autorki prostym językiem wyjaśniają jak ważne jest budowanie poczucia własnej wartości u dzieci już od najmłodszych lat, jak ważna jest samoakceptacja, odpowiedzialność za siebie oraz asertywność i integralność osobista. Rodzice odgrywają w tym zadaniu ogromną rolę, gdyż:

„Ich codzienne zachowania, to jak traktują poszczególnych członków rodziny, a także innych ludzi, z którymi współpracują, wymagania stawiane dzieciom oraz ich egzekwowanie, sposoby rozwiązywania konfliktów, umiejętność wspólnego spędzania czasu, osiąganie cenionych wartości – to wszystko składa się na trwały i często naśladowany przez dzieci wzór postępowania.”

„Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci…” jest podzielone na trzy rozdziały. Pierwszy z nich powinien być moim zdaniem dedykowany rodzicom, gdyż z jego lektury wyniosą wiele cennych rad, nauczą się postępować tak, aby być dobrym przykładem dla swoich dzieci oraz dowiedzą się, jaki związek ma zachowanie dziecka z poczuciem własnej wartości.
Dwa kolejne rozdziały są przeznaczone dla nauczycieli i opisują metodykę pracy z grupą oraz moduły, według których u dzieci kształtuje się poczucie własnej wartości.
W publikacji znajdziemy aż trzydzieści scenariuszy lekcji dla nauczycieli, pracujących z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Każdy ze scenariuszy ma szczegółowo określony temat i cele, które zostaną osiągnięte po jego zastosowaniu oraz dokładny przebieg zajęć. Autorki proponują również dodatkowe ćwiczenia, które nauczyciel może zastosować, pracując nad danym modułem, a do aneksu dołączają szablony, które będą przydatne nauczycielom w czasie zajęć.
Podsumowując, „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym” jest doskonałym poradnikiem dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz dobrym źródłem informacji dla rodziców. Polecam więc tę publikację zarówno nauczycielom jak i rodzicom.

Za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego, dziękuję portalowi sztukater.pl.


Moja ocena: 5/6
Autor: Teresa Lewandowska-Kidoń, Danuta Wosik-Kawala
Gatunek: Poradnik dla nauczycieli
Wydawnictwo: Impuls
Ilość stron: 170
Data wydania: 2015
Nr ISBN: 978-83-7850-845-8